تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

به چشم امام‌زمان(عج) بیاییم

  • کد خبر: ۲۰۹۵۴۵
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
به چشم امام‌زمان(عج) بیاییم
توصیه‌های ریز و درشت برای منتظران ظهور در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا...پور.

آمنه مستقیمی | شهرآرانیوز؛  ابراز محبت و عشق فقط به زبان و بیان نیست، عشقی واقعی است که در عمل باشد و عاشق در رفتار، محبت خود را نشان دهد. این مسئله‌ای است که درباره انتظار‌های فرج هم صادق است. آن‌ها که «عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، پسوند صلوات‌ها و دعاهایشان است، باید این خواسته و میل را در عمل نشان دهند؛ موضوعی که در گفتگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد نصر‌ا... پور، کارشناس مهدوی و عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم، بررسی کرده‌ایم.

معنای سبک زندگی

سبک زندگی نخستین‌بار در آمریکا مطرح شد و آمریکایی‌ها به‌شدت دنبال آن بودند که سبک زندگی خود را بر دنیا غالب کنند، اما رهبر معظم انقلاب بر سبک زندگی اسلامی‌ایرانی تأکید کردند. سبک زندگی خلاصه‌ای از اموری است که در شبانه‌روز با آن درگیر هستیم؛ اینکه چه غذایی می‌خوریم، سنتی یا فست‌فود؟ چه می‌پوشیم؟ اسلامی‌ایرانی یا مد روز اروپا و آمریکا (تنگ و چسبان و پاره‌پوره)، چطور رانندگی می‌کنیم؟ رابطه ما با همسایگانمان چطور است؟ حواسمان به آن‌ها هست یا حتی همسایه واحد بغلی را نمی‌شناسیم و از مشکلاتش خبر نداریم؟ شادی و غم، عزا و عروسی ما چطور برگزار می‌شود؟

رفتار با پدر و مادر، خواهر و برادر، فرزند، اینکه چه کتاب‌هایی می‌خوانیم، چه فیلم‌هایی می‌بینیم، در چه کانال‌های مجازی عضویم و در کدام‌ها نیستیم، اینکه حتی دکور و معماری منزل ما چگونه است، از چه مبلمان و وسایل منزلی استفاده می‌کنیم، مثلا در ماه مبارک رمضان، مسلمانان سبک خاصی از زندگی دارند که می‌توان به آن، مؤمنانه گفت. روزه می‌گیریم، نماز‌هایمان را اول وقت می‌خوانیم، درکنار روزه و نخوردن آب و غذا، هر سخنی را نمی‌شنویم و هر حرفی را نمی‌زنیم.

هر سبکی از زندگی، رهاورد خودش را دارد؛ برای مثال براساس آمار‌های اعلامی، میزان جرم و جنایت و قتل و حتی تصادفات ناشی از مستی در ماه رمضان، حداقل نصف می‌شود. همچنین است آمار اختلاف‌های خانوادگی و زدوخورد و... به‌طور طبیعی هر سبکی از زندگی نتیجه‌ای دارد. اینکه بچه‌های ما چه فکر و اعتقادی داشته باشند، همه از سبک زندگی تأثیر می‌گیرد.

نمازمان را مهدوی کنیم

خواندن دعای عهد هر روز صبح از دیگر راه‌های ساده برای مهدوی شدن سبک زندگی ماست. ما با این دعا هر روز قول می‌دهیم و عهد می‌بندیم که کاری نکنیم تا دل امام (عج) از ما آزرده شود. یک راه ساده دیگر ارتباط با امام‌زمان (عج)، خواندن دعای «اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجه بنِ الحَسَنِ» در قنوت نماز‌های روزمره است.

شاگردان آیت‌ا... بهاءالدینی از ایشان پرسیدند از زمانی به بعد شما در همه نماز‌ها این دعا را در قنوت می‌خوانید؟ ایشان فرمودند: «حضرت ولیعصر (عج) به من فرمودند: چرا در قنوت نماز‌ها برای ما دعا نمی‌کنید و من از آن زمان چنین تصمیمی گرفته‌ام».

قبل خواب با امام (عج) درددل کنیم

برخی بزرگان سفارش می‌کنند هر شب قبل از خواب، بدون تکلف با امام‌زمان (عج) صحبت کنیم. نیاز نیست حتما دعا‌های مفاتیح را بخوانیم؛ محاسبه نفس در پایان روز و مرور کار‌های خوب و بد را می‌توان در اغلب گفتگو‌ها با حضرت (عج)، مدنظر قرار داد و عرض کرد: «آقاجان! من امروز قرآن برایتان خواندم، اما فلان خطا و گناه را هم انجام دادم، کمکم کنید بهتر شوم» و بدون شک امام‌زمان (عج) کمک می‌کنند. اگر با وضو در رختخواب این گفتگو را انجام دهیم، روزبه‌روز محبت ما به ایشان بیشتر می‌شود و اتفاقاتی مبارک در قلب و روح ما می‌افتد.

هدیه‌های امام زمان (عج)

ما می‌توانیم اعمال مستحبی مثل زیارت عاشورا، تلاوت قرآن، مجالس روضه خانگی، کمک به ایتام و فقرا و همه را به حضرت، ولی عصر (عج) هدیه کنیم که این‌ها به امانت است و بیشتر به درد ما می‌خورد تا زمانی که نیت دیگری داریم. از دیگر کار‌ها برای مهدوی شدن سبک زندگی، این است که زیارت‌هایمان را به نیابت از ایشان انجام دهیم. این کار‌ها محبت بین ما و حضرت حجت (عج) را بیشتر می‌کند و در همه زندگی ما خود را نشان می‌دهد.

صدقه دادن روزانه برای سلامتی امام‌زمان (عج) و نگران سلامت ایشان بودن هم بر مهدوی شدن سبک زندگی تأثیر می‌گذارد؛ مادران کنار سفره به بچه‌ها یادآوری کنند واسطه همه نعمت‌ها و لطف خدا، امام‌زمان (عج) است و کلمه، ولی نعمت را برای بچه‌ها توضیح بدهند. در دعای عدیله می‌خوانیم به برکت امام‌زمان (عج)، خدا به همه مخلوقات روزی می‌دهد. بچه‌ها را به‌واسطه غذایی که می‌خورند، متوجه این مهم کنیم و از آن‌ها بخواهیم برای سلامتی امام‌زمان (عج) دعا کنند.

سبک زندگی چگونه مهدوی می‌شود؟

فارغ از مباحثات علمی و مطالب پیچیده، باید بدانیم به‌عنوان یک انسان عادی و شهروند معمولی، چطور می‌توانیم به سبک زندگی مهدوی دست یابیم؛ این خیلی سخت نیست. پاره‌ای راهکار ساده و جزئی این سبک زندگی را برای ما محقق می‌کند. خوب است به توصیه علما و بزرگان، بعد از نماز صبح به امام‌زمان (عج) سلام دهیم و روزمان را با این سلام آغاز کنیم که حتما آثار و برکات خاص خود را دارد.

ارتباط با امام‌زمان (عج) نیاز به زحمت ندارد

زمان‌ها و مکان‌ها بهانه‌اند و به‌طورکلی ارتباط با امام‌زمان (عج) نیاز به تشریفات خاص و متون خاصی ندارد. این‌ها هم نباشد، می‌توان با دست گذاشتن روی سینه و عرض سلام و گفتن «اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ‌الزَّمانِ» به ایشان ابراز محبت و ارادت کرد. ارتباط با حضرت مهدی (عج) به تکفل و زحمت نیاز ندارد.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «از جوانان سه چیز می‌خواهم؛ تحصیل، تهذیب، ورزش». با بررسی روایات درمی‌یابیم که وظایف منتظران امام‌زمان (عج) در این سه خواسته، جای می‌گیرد. همه سربازی امام‌زمان (عج) به ترک گناه و رشد و تعالی است و این‌چنین به درد حضرت می‌خوریم.

راه رفع دلتنگی برای امام‌زمان (عج)

در زیارت امام‌زمان (عج) ایشان را شریک قرآن می‌خوانیم. امروز حضرت مهدی (عج) نماینده همه امامان (عج) هستند.
آیت‌ا... العظمی بهجت (ره) می‌گفتند: «هر وقت دلتان برای امام‌زمان (عج) تنگ شد، قرآن بخوانید؛ چون ایشان باطن و حقیقت قرآن هستند». همچنین مرحوم کفعمی دعای «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَة» مشهور به دعای امام‌زمان (عج) را در کتاب خود آورده است؛ دعایی که ۲۷خواسته حضرت صاحب‌الزمان (عج) از ما را بیان می‌کند.

در بررسی این ۲۷خواسته، با ۲۷ویژگی منتظران امام‌زمان (عج) مواجه می‌شویم. برای مهدوی شدن سبک زندگی خود باید با دقت در این دعا، وظایفمان را دریابیم؛ مثل صداقت در گفتار و نیت و.... خوب است با اعضای خانواده این دعا را بخوانیم و ببینیم امام‌مهدی (عج) از ما چه می‌خواهند. دعا‌ها برای عمل است نه‌فقط خواندن.

محبت ما به امام‌زمان (عج) نباید به زبان باشد، بلکه باید در عمل نیز خود را نشان دهد و جلوه‌گری کند؛ مثل اینکه بگویی من فرزندم را دوست دارم، اما در مقابل ابراز گرسنگی او فقط قربان‌صدقه‌اش بروی! دوست داشتن امام‌زمان (عج) هم به بیان و قربان‌صدقه رفتن نیست، باید در عمل کاری کنیم که ایشان خوشحال و راضی شوند. آیا حاضرم برای دل امام‌زمان (عج) از درآمد حرامی بگذرم؟ آیا حاضرم به خاطر ایشان از نگاه حرامی خودداری کنم یا آنچه ایشان دوست ندارند، کنار بگذارم؟ شهدا به جایی رسیدند که نه‌فقط از حرام‌ها بلکه حتی از حلال‌های خدا مثل پدر و مادر و زن و همسر و فرزند و خانه و امکانات به‌خاطر خدا و امام‌زمان (عج) عبور کردند. این‌ها از خودشان گذشتند که انسان بالاتر از جان چیزی ندارد.

مرحوم مجلسی (ره) در بحارالانوار، از امام‌زمان (عج) نقل می‌کند: هریک از شیعیان باید کار‌هایی کند که خود را به محبت ما نزدیک کند! یعنی عمل ما برای امام مهم است نه حرف و ادعا؛ گاهی سؤال پیش می‌آید آیا باید در زمان و مکان خاصی با امام‌زمان (عج) ارتباط گرفت یا باید متن خاصی را مدنظر داشت؟ برخی مکان‌ها مثل مسجد جمکران، مسجد سهله و حرم اهل‌بیت (ع) یا زمان‌هایی مثل شب‌های جمعه و روز جمعه و همچنین شب‌های چهارشنبه، فرصت بهتری برای ارتباط با امام (عج) به ما می‌دهند.

عشق و آرامش؛ سوغات سبک زندگی مهدوی

سبک زندگی مهدوی این‌چنین شکل می‌گیرد که خروجی و دستاوردش در زندگی دیده می‌شود؛ مثلا خانواده‌ای که در آن، پدر و مادر و فرزندان اهل محبت به امام‌زمان (عج) و صدقه دادن به نیت ایشان باشند، رابطه بینشان هم عاطفی و عاشقانه خواهد بود؛ چون با محبت رشد کرده‌اند. وقتی همسرم را شیعه امام‌مهدی (عج) و عاشق ایشان ببینم، به او قطعا ظلم نمی‌کنم؛ چون حضرت را شاهد و ناظر بر اعمال خود می‌بینم.

نتیجه سبک زندگی مهدوی، زندگی عاشقانه و آرام خواهد بود؛ چون از گناه و ظلم به دور است.
وقتی گناه نکردیم، روزی و توفیقات ما زیاد می‌شود و خیلی از مشکلات زندگی ما کم و آرامش و محبت و آسایش بر زندگی‌مان حاکم می‌شود. محبت امام‌زمان (عج) روزی ما را زیاد می‌کند؛ چون ایشان واسطه رزق و برکات بین آسمان و اهل زمین هستند.

سعی کنیم به چشم حضرت (عج) بیاییم

دیدن امام زمان (ع) ملاک نیست. در زمان‌های گذشته خیلی‌ها به‌صورت ظاهری با ایشان ارتباط و ملاقات داشتند، اما عاقبت‌به‌خیر نشدند. یزید، شمر و حرمله و ابن‌ملجم، امام زمان خود را دیدند، اما فایده‌ای برایشان نداشت.

ارتباط معنوی با امام‌زمان (عج) مهم است یعنی نیازی نیست دنبال ارتباط ظاهری با ایشان باشیم. بیشتر از آنکه دنبال دیدن امام‌هدی باشیم، باید دنبال این باشیم که به چشم حضرت بیاییم؛ یعنی ارتباط و افکار و اعمال ما در رفتار با همسر، فرزند، همسایه، همکار و نیز ادای خمس و زکات، حیا و عفت و پاکدامنی ما به‌گونه‌ای باشد که امام‌زمان (عج) از ما راضی شوند.

این است ارتباط به‌دردبخور و واقعی با امام عصر (عج)؛ مثل اویس قرنی که که پیامبر (ص) را ندید، اما حضرت رسول (ص) تعریف‌هایی از وی کردند که در تاریخ ثبت شد و در مقابل، خیلی‌ها پشت‌سر رسول خدا (ص) نماز خواندند و به کارشان نیامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->